waarin heb ik mij verdiept

 

postgraduaat Leerstoornissen

Tijdens het schooljaar 2020-2021 en 2021-2022 heb ik het postgraduaat Leerstoornissen gevolgd (Artevelde Hogeschool). In 2022 heb ik deze met vrucht beëindigd.

Deze opleiding heeft me inzicht gegeven in de nodige recente wetenschappelijke inzichten op het gebied van dyslexie en dyscalculie. Hiernaast kwamen ook thema’s aan bod zoals: psycho-educatie, ouderbegeleiding, dyslexie en vreemde talen, comorbiditeit, meertaligheid, …

Ik kan stellen dat ik enorm gegroeid ben door het volgen van deze opleiding. Mijn expertise op dit gebied werd aangescherpt alsook mijn logopedisch handelen werd in een ‘nieuw’ jasje gestoken.

De opleiding heeft mij geleerd om een brede diagnostiek af te nemen. Leerproblemen komen vaak voor met andere stoornissen (bv. ADHD, DCD, taalproblemen). Het is belangrijk om dit vroeg te (h)erkennen zodat de therapie hierop kan worden afgestemd.

Tijdens het opstellen van het behandelingsplan breng ik de hulpvragen in kaart. Ook de cliënt en de ouders hebben inspraak in de behandeldoelen, shared-decision making zorgt namelijk voor meer motivatie!

Ik neem zeker ook het belang mee van een positieve mindset en groeimindset. Door dit bij de kinderen over te brengen stimuleer ik hen zoveel mogelijk tot leren. ‘Ik ben op de goede weg.’ of ‘Ik probeer het opnieuw.’

Naast het kritisch evalueren van mijn logopedisch handelen, bekijk ik ook mijn therapiemateriaal met een meer kritischere blik. Het is natuurlijk niet alleen belangrijk wat je gebruikt, maar ook hoe je dit gebruikt.

Ten slotte ben ik dankbaar dat ik een netwerk heb opgebouwd om intervisie te plegen met collega-experten.